En jaksa seurata uutisia enkä mainoksia. Samat typeryydet, samat tuohtuneet reaktiot masentavat. Miksi sanomalehdet vain lainailevat uutisia toisiltaan eivätkä julkaise tutkivien toimittajien kolumneja? Mitä, missä, milloin -uutisia enemmän kiinnostaisivat kuka, miksi, miten -pohdiskelut ihmisistä, vaikuttimista, taustoista.

Sikojen ystävät, mukaan lukien siat itse, tykkäävät kyttyrää, kun puhutaan sikainfluenssasta. Sopivampi nimi on kuulemma Meksikon tauti tai H1N1. Tauti leviää ihmisten suusta suuhun sekä median hampaista toisiin ja ennen kaikkea resepteihin: apteekeista ostetaan kaikki influenssalääkkeet.

Olipa taustalla amerikkalaisten bioasekokeilu tai lääkeyritysten vuodattama pöpö, USA:n entinen puolustusministeri Donald Rumsfeld ja muut Tamiflun osakkaat nauravat matkalla verkkopankkiin. Tätä on nykyajan viral marketing tehokkaimmillaan.

Sikojen lahti pääsi taas uutisiin. Tauti ei tartu siasta ihmiseen, eikä nimi sikaa pahenna, mutta niin vain Egyptiin perustettiin maailman suurin drive-in-teurastamo. Onneksi ei kyseessä ollut lapsihalvaus.

Lehdessä luki, että maailma on nyt kahden Amerikasta lähtöisin olevan kurimuksen kourissa: talouskriisin ja sikainfluenssan. Hölynpölyä. Jos en seuraisi uutisia, en tietäisi mitään kummastakaan "ongelmasta".

Älä ammu viestintuojaa, paitsi jos se yrittää jatkuvasti pelotella jollain maailmanlaajuisella uhalla, joka aina osoittautuu paskapuheeksi.