Postiluukusta tipahti päällisin puolin kiinnostava Kaupunkilehti Vartti. Tuli kutkuttava mielleyhtymä punaisesta kapinahengestä, kun lehden logossa oli punainen ympyrä ja kannessa luki: "MITÄS TÄÄLLÄ TAPAHTUU?"

Toisella sivulla uteliaisuus muuttui hämmennykseksi. Lähes tyhjän sivun keskellä luki: "Jauhelihaa tarjouksessa 1,99 kilo." Onko tämä jokin pila?

Koko 16-sivuinen lehti oli täynnä, siis tyhjillään yhtä ja samaa: tulevan lehden mainosta. Viimeisellä sivulla luki: "Kun Kaupunkilehti Vartti ilmestyy ensi maanantaina, tiedät, mitä täällä tapahtuu!"

Hämmennys muuttui ärtymykseksi. Mitä ne vittuilevat? Menin kieltämättä halpaan, ja idean keksinyt mainosmies lienee tyytyväinen, mutta eikö vähempi kuin 16 sivua olisi riittänyt?

Ärtymys muuttui vihaksi toimittajia ja paperiteollisuutta vastaan. Ilmaisjakelulehtiä tulee jo nyt liikaa: Alueuutiset, Helsingin Uutiset ja ties mitä pienempilevikkisiä eri puolilla pääkaupunkiseutua. Lisäksi on Metro ja Uutislehti 100.

Viha kohdistui yrityksiin, jotka maksavat lehdet mainoksillaan. Uusimmassa 14-sivuisessa Helsingin Uutisissa oli 8 sivua mainoksia. Lopulta me kuluttajat joudumme maksamaan tuotteista ja palveluista enemmän, koska niitä mainostetaan niin paljon.

Bilteman tiiliskivikuvasto jymähtää luukusta muutaman kerran vuodessa, vaikka minulla ei ole autoa. Niiden kotisivuilta voi tilata uuden kuvaston. Miten sen tulon voi perua?

Miten voisi tehokkaasti kierrättää ilmaisjakelulehtiä? Itse pyrin palauttamaan Voiman, Johnny Knigan, City-lehden ja Nöjesguidenin telineeseen luettuani ne. Voisiko lehdet siirtää kokonaan verkkoon?