"Kertokaa meille, mikä teille on pyhää, niin teemme siitä pilkkaa seuraavassa numerossamme", Pahkasika-lehti julisti muinoin. Tiukkapipoilla näyttää olevan samat vanhat pyhät: koti, uskonto, isänmaa.

Kahden miehen tai kahden naisen välinen avioliitto pilkkaa jonkun mielestä perinteistä kotia ja perhettä. Itse asiassa kotirauhan rikkomisesta voisi syyttää vanhoillisia, jotka haluavat rikkoa sateenkaariperheet.

Toisuskovia taivastelevat kristityt voisivat ihmetellä oman pyhän kirjansa arveluttavia opetuksia. Kun enkeli kertoi Marialle, että Pyhä Henki tulee yllesi, tämä vastasi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Marian ikäinen 14-vuotias osaisi tänä päivänä tehdä rikosilmoituksen pedofiiliraiskaajasta.

Mark Twain on aina ajankohtainen: "Ei se ole jumalanpilkkaa. Jumala on suuruudessaan pilkan yläpuolella tai pienuudessaan alapuolella."

Ilta-Sanomat julkaisi eilen verkkosivullaan kuvia tv-ohjelmasta, jossa Aku Hirviniemen esittämä sketsihahmo hyppii lakanalla, joka esittää Suomen lippua. Mitä oikeussubjektia voi syyttää Suomen lipun käyttämisestä epäkunnioittavasti: Ilta-Sanomien verkkovastaavaa tai päätoimittajaa, MTV3:n toimitusjohtajaa, Kingi-ohjelman tuottajaa vai Aku Hirviniemeä? Vai pitäisikö katsoa peiliin.

Sielun Veljien piisiä On mulla unelma pidettiin pyhäinhäväistyksenä 30 vuotta sitten. Itsenäisyyspäivänä 2014 se tuli tv:stä: "Mä pyyhin perseeni siniristilipulla – – on mulla unelma, vapaa maailma, ilman rajoja."

Satiiri on mahdotonta. Ne eivät tee sitä itse.