Kulutin, siis olin. (Olli-Jukka Jokisaari)

Suomessa 90 % pakkauksista kierrätetään ja 9 % kaatopaikallistetaan, valisti linja-auton selkänojan Aito merkkituote -mainfos. Kysymystää herännyt, minne viimeiset 1 % pakkauksista loppusijoituskohdennetaan. Tietysti tuotemainontaan!

Pakkausten kierrätyksen tarkoitus selviää kävähtämällä Pakkausalan Ympäristörekisterin (PYR) koti.sivustolla. Silmät pyörivät ihastuksesta kuin muovipullo, pahvitölkki ja peltipurkki: näyttävät graafikot käyttäneen vihoviimeisiä kotisivuleikkureita (home page editor).

"Maitopurkki on tehty nestepakkauskortongista", luin sivustolta. Jano lähti. "Vuosittain käytetään yli kaksi miljoonaa tonnia pakkauksia." Toisin sanoen nelisensataa kiloa jokaista suomalaista kohti. Keskimäärin minäkin availen pakkauksia kilon päivässä! Siistiä.

Ympäristövastuunsa tunteva PYR osaa pakata tiedotuksensa sujuviksi Suomen ensimmäisen virallisen kielen mukaisiksi lauseiksi: "Eri pakkausmateriaaleille on omat tuottajayhteisönsä. Ne huolehtivat pakkausten hyötykäyttötavoitteiden saavuttamisesta ja organisoivat hyötykäytön." Sillä selvää sanomattakin.

Moni pakkaus päältä kaunis. PYRin viesti lienee, että sisällöstä viis, kunhan pakkaus on fennobiohajoava eli hajoaa Suomen luonnossa. Sisällöntuotanto on out ja pakkaustuotanto in, vaikka silmämääräisesti sisältö onkin in ja pakkaus out.

Pakkaa sekoittamaan, tuumaisi pokeristi.