"Tulee kuunnella asiantuntijoita, koska he ovat oikeassa silloinkin kun he ovat väärässä, koska he ovat väärässä oikealla tavalla oikeaan aikaan." (Paavo Haavikko)

Konsultti on sana

Pidin konsultteja pahimmanlaatuisina joutomiehinä ja suojatyöläisinä - kunnes minusta tuli konsultti. Piti siis selvittää jo itselleenkin, mitä konsultin tehtäviin kuuluu ja mitä toiset odottavat konsultilta.

Englannin sana "consultant" on suomeksi neuvotteleva, neuvonpyytäjä, neuvoa antava. Ainakin selvisi sanonnan "otetaan neuvoa antavat" perimmäinen tarkoitus. Sivistyssanakirjan rajoittuneemman näkemyksen mukaan konsultti on liikeyrityksen toimeksiannosta sen organisaatiota tutkiva henkilö. Nämä yhdistämällä lopputulos voisi olla neuvokas (tai yhtä hyvin neuvoton) organisaation tutkija. Itse pidän määritelmästä, että konsultointi on neuvon kysymistä: Mitä minun tulisi tehdä? Pitäisikö minun tietää, kuka osaisi neuvoa minua?

Synonyymisanakirja neuvoo:

  • konsultoida, keskustella, puhua, väitellä, sanailla, vaihtaa mielipiteitä, neuvotella, debatoida
  • debatti, keskustelu, väittely, kiista, sananvaihto, sanaharkka, sanasota, polemiikki
  • poleeminen, kiistanhaluinen, kiistelevä, riidanhaluinen

Konsultti on siis kiistelijä, riitelijä, sanaharkkaaja, sanasotija.

Ongelmain ratkoja

"Yksi ratkaisu minulla oli, mutta se ei sopinut ongelmaan."

Kirjan Flawless Consulting ("Viaton konsultointi"!) mukaan sekä esimies että konsultti haluavat saada aikaan muutoksen, mutta konsultilla ei ole organisaation tuomaa valtaa ajaa asiaansa. Konsultin pitää tarjota parempia ratkaisuja kuin esimiehen, koska ne voidaan hyväksyä vain niiden itsensä takia. Toisaalta alaiset vastustavat luonnostaan esimiehen ajamia asioita.

Konsultti ei ole asiantuntija. Vain uusi ongelma on kiinnostava, sellainen johon ei ole valmista vastausta. Kyky selvittää ongelmia on hyödyksi, mutta tärkeämpää on kyky selvityttää: saada ongelman esittäjä kiteyttämään ongelma ja puristaa tältä ratkaisuehdotuksia. Konsultin pitää kyseenalaistaa, muuttaa näkökulmaa. Kyseenalaistaminen on muutakin kuin kysyminen, mistä on kyse.

Konsultti on asiantuntija. Monet ongelmat kuulostavat tutuilta, mutta ratkaisu on saattanut jo unohtua. Kertoisitko lisää taustoista ja omista ehdotuksistasi, niin ratkaisu saattaa palautua mieleeni, saattaa konsultti tokaista. Dilemma on innostunut konsultti, joka on motivoitunut ratkaisemaan ongelman, koska ei ole ennen törmännyt siihen. Jos konsultti ei näytä saavan mitään aikaiseksi, hän on aloittanut mahdottomista ongelmista.

Haltijasta tiedon välittäjäksi

"Tärkeintä ei ole tieto vaan se mitä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä."

Kestävä konsultointi on taito ylläpitää asemansa, vastata vain esitettyihin kysymyksiin, olla antamatta liikaa tietoa, pitää asiakkaat riippuvaisina itsestään. Konsultti ei kerro asiakkaalle varsinaista ongelmaa, koska tämä saattaisi keksiä ratkaisun itse.

Konsultti ei esitä täydellistä ratkaisua eikä kerro lähteitään, jotta asiakas ei saisi käsiinsä kaikkea tietoa. Tietämyksen luominen on hänen työtään: informaatiotulvan kanavointi, luotettavien lähteiden löytäminen, omien näkemyksien ja kokemuksien lisääminen tietoon. Liian moni asiantuntija elää toistamalla vanhaa tietoa, lukemalla FAQ-listaa.

Konsultin on ajan mittaan tehtävä itsensä tarpeettomaksi. Hän kerää tietoja sopivista lähteistä, sulattelee niitä käytettävämpään muotoon ja jakelee ne eteenpäin kiinnostuneille. Konsultin tehtävät tiedon suodattajana, pureksijana ja välittäjänä pitäisi automatisoida.